FRI FRAKT (1-3 DAGAR) BOKA INNAN 12:00 OCH VI SKICKAR SAMMA DAG

SYDSVENSKAN

Dissat danskt studentprojekt blev succé – nu kommer företaget över sundet

De fick lägsta betyg på idén när de la fram den som studenter vid Köpenhamns handelshögskola. Nu – efter ett och halvt år – har de 23 000 danska kunder och lanserar i Skåne.

Jacob Reimer Olesen och Jesper Damgaard Petersen grundade Barberskabet. Ana Teofilovic marknadsför rakhyvelföretaget i Sverige. Dela på Facebook

Jacob Reimer Olesen och Jesper Damgaard Petersen grundade Barberskabet. Ana Teofilovic marknadsför rakhyvelföretaget i Sverige.

Som masterstudenter på Köpenhamns handelshögskola bestämde sig Jacob Reimer Olesen och Jesper Damgaard Petersen sig för att försöka satsa på att sälja rakhyvlar genom en egen prenumerationstjänst. De utarbetade idén och la fram den som en del av sin utbildning.
– Vi blev totalsågade, företaget kallades orealistiskt, hobbyaktigt och dömt att misslyckas då många andra företag har försökt slå igenom med liknande koncept utan framgång i Danmark. Det kändes hårt att få den domen från någon med expertkunskap, säger Jacob Reimer Olesen.

Det som fick honom och studiekamraten att ändå fortsätta var vetskapen om att konceptet fungerar i andra länder och att det därmed går att ta sig in på en marknad som till 85 procent domineras av Gillette.
Ett och ett halvt år senare har företaget 23 000 prenumeranter i Danmark och har just börjat sin lansering på andra sidan Öresundsbron. Skånska Ana Teofilovic som är studiekamrat till grundarna är ansvarig för expansionen.
– Vi bedömer att de skånska konsumenterna är ganska lika de danska, kanske lite mer försiktiga med internetköp. Men relationen med våra medlemmar, som vi kallar prenumeranterna, är kärnan i vår verksamhet så det finns inga bindningstider, stor flexibilitet och vi är alltid där för dem på telefon eller mejl så vi ska möta den eventuella försiktigheten, säger Ana Teofilovic. 

 

Arkvibild. Bild: ANDERS WIKLUND / TT 
Läs mer här